Rajdowa Szkoła Jazdy KIELCE | Najlepsza zdawalnosc WORD Kielce | Prawo Jazdy w Kielcach przez internet | Nauka Jazdy kat. A, A1, A2, AM, B, B1 | Prawojazdy od 14 i 16 lat na motor, motocykl, quad, motorower |

26 marzec 2013

Jak hamować na śliskim i wyprowadzać auto z poślizgu?
Co zrobić, kiedy samochód wpadnie w poślizg na śliskiej nawierzchni? Jak skutecznie hamować autem wyposażonym w układ ABS i pozbawionym tego systemu? Kierowca rajdowy i instruktor bezpiecznej jazdy Piotr Rogula pokazuje, jak postępować w takich sytuacjach.

Zima trwa w najlepsze, a jazda po śliskich drogach to codzienność. Przypominamy, jak radzić sobie w takich sytuacjach - zwłaszcza wtedy, gdy trzeba nagle zahamować albo skręcić.

O fachowe porady poprosiliśmy Piotra Rogulę, który startował w rajdach samochodowych, a obecnie jest właścicielem szkoły nauki jazdy i instruktorem techniki jazdy. Jego ośrodek szkolenia kierowców, Rajdowa Szkoła Jazdy, od lat zajmuje pierwsze miejsce w kieleckim rankingu zdawalności.






Hamowanie na śliskiej nawierzchni samochodem z ABS i bez - jak uniknąć poślizgu

Gdy na ulicach zalega śnieg lub pada ulewny deszcz, mocno wzrasta ryzyko kolizji, czy wypadku. Przy takich niesprzyjających warunkach drogowych należy wzmóc czujność oraz ograniczyć prędkość, aby móc bezpiecznie wyhamować przed ewentualną przeszkodą. - Czasami może na drogę może wbiec pieszy lub inny kierowca wymusi na nas pierwszeństwo. Wtedy pojawia się konieczność gwałtownego hamowania, zwanego także hamowaniem awaryjnym – tłumaczy Piotr Rogula.



W samochodach bez systemu ABS trzeba hamować pulsacyjnie, wciskając i puszczając pedał hamulca. - Wtedy koła utrzymują się na granicy poślizgu, a auto jest wciąż sterowne i można je poprowadzić takim torem jazdy, jaki kierowca sobie wcześniej zamierzył. Jeśli przesadzimy z siłą hamowania i wciśniemy pedał do końca to w przypadku próby ominięcia przeszkody auto nie skręci i pojedzie prosto – wyjaśnia zawodnik Automobilklubu Kieleckiego.

W samochodach z układem ABS, czyli systemem przeciwdziałającym blokowaniu się kół, podczas hamowania reakcja kierowcy powinna być wręcz odmienna. – W takich samochodach hamulec należy wcisnąć do oporu i trzymać go, mimo wibracji pojawiających się na pedale – przekonuje Piotr Rogula.


Jak wyprowadzić samochód z poślizgu podsterownego i nadsterownego?

Bardzo często do utraty kontroli nad samochodem dochodzi na łuku drogi, czy przy skręcaniu. Eksperci rozróżniają dwa rodzaje poślizgu auta: nadsterowny i podsterowny. Do poślizgu nadsterownego dochodzi, kiedy w samochodzie przyczepność straci tylna oś. W przypadku poślizgu podsterownego niezbędny kontakt z podłożem gubią przednie koła.



Jeśli przód samochodu zacznie wyjeżdżać na zewnątrz zakrętu (podsterowność), należy zdjąć nogę z gazu i lekko wyprostować koła. Gdy odzyskają one przyczepność, można ponownie zacieśnić zakręt. Jeśli zrobimy to od razu, nic to nie nie pomoże, a samochód dalej będzie jechał zbyt szerokim łukiem. Reakcją na podsterowność może być też delikatne wciśnięcie hamulca, by dociążyć przód. Trzeba to jednak robić z wyczuciem.

W przypadku wystąpienia nadsterowoności, czyli uciekania tylnej osi, należy założyć kontrę, czyli skręcić kierownicą w kierunku, w którym ucieka tył. Jeśli do nadsterowności dojdzie w zakręcie, tył ucieka na zewnątrz, a więc kontrę zakładamy skręcając w przeciwną stronę niż zakręt - przy skręcie w lewo, kontrę zakładamy w prawo, przy skręcie w prawo na odwrót. Kontra powinna być zdecydowana, ale nie może być zbyt mocna, bo autem zarzuci w przeciwną stronę. Kierowca musi zawsze być przygotowany na tzw. przeciwkontrę, czyli skręt w drugą stronę. Podczas jazdy w zakręcie przeciwkontra będzie zacieśnieniem zakrętu.

Co ważne, gdy wystąpi nadsterowność nie należy wciskać hamulca, by nie zablokować kół i nie odciążać tylnej osi. Dobrze jest trzymać nogę na gazie, ale bez mocnego wciskania. Gwałtowne odjęcie gazu może skończyć się podobnie, jak wciśnięcie hamulca. - Zdecydowanie trudniejszy do opanowania jest poślizg nadsterowny i żadnemu z kierujących nie życzę tego w warunkach drogowych. Bardzo trudno opanować wtedy samochód – mówi zawodnik Automobilklubu Kieleckiego.


Ruszanie na śliskim - kilka przydatnych rad

Zdarza się, że na oblodzonej ulicy trudno jest ruszyć z miejsca. Mocno wciskając pedał gazu nic nie wskóramy, a wręcz pogorszymy sprawę polerując warstwę lodu. Aby ruszyć z miejsca, trzeba delikatnie operować pedałem gazu i sprzęgłem i odjechać na tzw. półsprzęgle. Jeżeli to nic nie da, trzeba podłożyć pod jedno z kół dywanik lub nasypać żwir.



Jeżeli wjedziemy w zaspę śniegu trzeba spróbować powyższych metod. Jeżeli nie będą one skuteczne trzeba próbować rozbujać samochód, ruszając na przemian do przodu i do tyłu.

autor: Karol Biela
źródło: www.regiomoto.pl
 
© Rajdowa Szkoła Jazdy
25-620 Kielce, ul. Kolberga 4, tel: 888-111-008, 888-111-012
RAJDOWA SZKOŁA JAZDY w Kielcach: najlepsza Nauka Jazdy, egzamin WORD Kielce, kursy na Prawo Jazdy kategorii A i B, swietokrzyskie i kieleckie szkoly jazdy, prawojazdy kat. A i B na motor, motocykl, quad, 16 lat, egzaminator, prawko