Rajdowa Szkoła Jazdy KIELCE | Najlepsza zdawalnosc WORD Kielce | Prawo Jazdy w Kielcach przez internet | Nauka Jazdy kat. A, A1, A2, AM, B, B1 | Prawojazdy od 14 i 16 lat na motor, motocykl, quad, motorower |



16 luty 2012

Duże zmiany w testach, kategoriach i egzaminach
Od 2013 r. egzaminy na prawo jazdy będą trudniejsze - przede wszystkim za sprawą nowych testów, powrócą też zielone listki.

Zmiany w przepisach dotyczących egzaminów i kategorii praw jazdy oraz świeżo upieczonych kierowców zawiera nowa ustawa o kierujących pojazdami. Jej przepisy wejdą w życie 19 stycznia 2013 r.

Na początek zła wiadomość dla wszystkich kandydatów na kierowców, egzamin teoretyczny na prawo jazdy będzie trudniejszy od tego, który należy zdać teraz. Dziś osobie egzaminowanej na prawo jazdy kategorii B komputer losuje 18 pytań z puli 450. Na rozwiązanie testu mamy 25 minut. Aby zdać egzamin, można zrobić maksymalnie dwa błędy. Od przyszłego roku ma być inaczej. Komputer wylosuje 32 pytania z puli 3000. Znikną też pytania wielokrotnego wyboru. OdpowiedŚ będzie brzmiała „tak” lub „nie” i tylko jedna z dwóch lub trzech będzie prawidłowa. Odpowiedzi będą wartościowane, wyjaśnia Włodzimierz Twardoń, zastępca dyrektora Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Opolu. Będzie można dostać za nie 1, 2, lub 3 punkty. Liczba punktów, które można dostać za odpowiedŚ, będzie zależała od tego, jak duży wpływ na bezpieczną jazdę ma dane pytanie. Maksymalna liczba punktów do zdobycia to 74, natomiast aby zaliczyć egzamin, trzeba ich będzie zdobyć 68.

Kolejna istotna zmiana: po zaakceptowaniu odpowiedzi i przejściu do następnego pytania nie będzie możliwości powrotu. Będą też pytania, na które będzie określony limit czasowy. Niewskazanie żadnej odpowiedzi będzie równoznaczne z udzieleniem odpowiedzi niewłaściwej, mówi Rafał Gajewski, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Zielonej Górze. Jak tłumaczy dyrektor Twardoń z WORD-u w Opolu: Chodzi o to, by miał taki sam czas na reakcję, jakby był w normalnym ruchu. Przecież dojeżdżając do skrzyżowania, kierowca ma tak naprawdę kilkanaście sekund na ocenę sytuacji. Specjaliści z Ministerstwa Infrastruktury chcą, by już podczas egzaminu teoretycznego możliwe było sprawdzenie, czy przyszły kierowca będzie potrafił szybko zareagować na zmieniającą się na drodze sytuację. Nowa forma teoretycznego egzaminu na prawo jazdy ma obowiązywać od 19 stycznia 2013 roku. Wcześniej muszą pojawić się odpowiednie rozporządzenia. Ministerstwo musi też skończyć prace nad nowymi testami i rozwiązać wszystkie kwestie techniczne.

Nowe prawo ma być również bardziej restrykcyjne dla świeżo upieczonych kierowców. Ci którzy po raz pierwszy uzyskali prawo jazdy kategorii B, będą poddani dwuletniemu okresowi próby, a na szybie ich samochodu, będzie musiał być widnieć zielony listek. Jeśli w tym czasie kierowca z krótkim stażem popełni dwa wykroczenia, będzie musiał iść na kurs reedukacyjny i badania psychologiczne, a okres próby wydłuży się o kolejne dwa lata. Jeśli w ciągu dwuletniego okresu próby popełni trzy wykroczenia, prawo jazdy zostanie mu odebrane. Kurs reedukacyjny ma kosztować około 500 zł i będzie organizowany przez WORD-y. Celem tego kursu jest uświadomienie kierowcz skutków naruszania przepisów ruchu drogowego. Nie będzie to identyczne szkolenie do tego, które obecnie przechodzą kierowcy, chcący zmniejszyć liczbę punktów karnych na swoim koncie, albowiem nie skończy się ono na jednym dniu, lecz zgodnie z projektem rozporządzenia, trzeba będzie przeznaczyć na nie co najmniej pięć dni. Oprócz tego świeżo upieczony kierowca będzie musiał przejść pomiędzy czwartym a ósmym miesiącem, licząc od dnia otrzymania prawa jazdy kurs dokształcający z bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz praktyczne szkolenie. Obejmował on będzie 2 godz. zajęć teoretycznych i prowadzony będzie wyłącznie w WORD-ach, oraz 1 godz. szkolenia praktycznego, które przeprowadzą wyłącznie Ośrodki Doskonalenia Techniki Jazdy. Ale to nie wszystko. W okresie próbnym, przed upływem ósmego miesiąca od daty otrzymania dokumentu, kierowcy nie będą mogli przekraczać 50 km/h w obszarze zabudowanym, 80 km/h poza nim oraz 100 km/h na autostradzie i drodze ekspresowej. Na kurs reedukacyjny i badania psychologiczne udadzą się też kierowcy, którzy przekroczą limit 24 punktów karnych. Po ukończeniu kursu punkty będą sie zerować, ale jeżeli w ciągu następnych pięciu lat kierowca ponownie nazbiera 24 "oczka", straci prawo jazdy na wszystkie kategorie, które posiada. Ma to być bat na zawodowych kierowców. Chcąc odzyskać uprawnienia będą musieli przejść długą drogę kolejnych kursów i egzaminów, a po odzyskaniu prawa jazdy kat. B będą podlegali dwuletniemu okresowi próbnemu (jak nowi kierowcy) i jeŚdzili z zielonym listkiem.

Również od 2013 roku mają być wprowadzone nowe kategorie praw jazdy na jednoślady i quady. Trudniej będzie je zdobyć. Kategoria AM > Przeznaczona dla kierujących motorowerami i lekkimi czterokołowcami (masa do 350 kg, prędkość do 45 km/h, silnik o pojemności do 50 cm sześć.). Kategoria ta dostępna jest po ukończeniu 14 lat. Ta kategoria zastępuje kartę motorowerową.
Kategoria A1 > Upoważnia do jazdy motocyklami o pojemności do 125 cm sześć., mocy do 15 KM/11 kW i stosunku mocy do masy nie większej niż 0,1 kW/kg oraz do jazdy motocyklami trzykołowymi o mocy do 20 KM/15 kW. Prawo jazdy tej kategorii dostępne jest od 16. Roku życia.
Kategoria A2 > Uprawnia do jazdy motocyklami z silnikiem o mocy do 47 KM/35 kW. Wcześniej jednak kierowca będzie musiał skończyć 18 lat.
Kategoria A > Podniesiono z 18 do 24 lat wiek uprawniający o staranie się o ten dokument na największe motory, a więc te z silnikiem o mocy większej niż 47 KM.

Policjanci, instruktorzy nauki jazdy, fachowcy od bezpieczeństwa uważają, że proponowane zmiany idą w dobrym kierunku. Paweł Dytko, kierowca rajdowy i wyścigowy, specjalista od spraw bezpieczeństwa na drodze: Nowicjuszom za kółkiem nie grzeszącym przecież doświadczeniem, najbardziej przydadzą się dodatkowe szkolenia. Maltretując słupki na placu manewrowym, czy do znudzenia ucząc się parkowania i wjazdu do zatoczki, nikt jeszcze nie został dobrym kierowcą. Doświadczenie zdobywa się na drodze oraz kursach, na których szkolimy jazdę w trudnych warunkach na macie poślizgowej. To tam m.in. możemy bezpiecznie sprawdzić jak zachowuje się samochód gdy wpadnie w poślizg i co zrobić by z niego bezpiecznie wyjść.
Komisarz Marek Florianowicz z wydziału ruchu drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Opolu: To nie sztuka wykuć na pamięć wszystkie testy, a po egzaminie zapomnieć. A obawiam się, że teraz tak to właśnie wygląda. Pomysł, by kandydaci na kierowców musieli odpowiadać na pytania w takim czasie, jaki będą mieli na podjęcie decyzji w ruchu, powinien wpłynąć na to, że ludzie będą starali się uczyć przepisów ze zrozumieniem.
Tadeusz Nowak, instruktor nauki jazdy: To młodzi kierowcy powodują najwięcej wypadków, dlatego dodatkoweszkolenie z bezpieczeństwa nie zaszkodzi. Bardzo dobrym pomysłem jest też to, że kierowców bez doświadczenia obowiązywać będą mniejsze limity prędkości oraz to, że po trzecim wykroczeniu stracą prawo jazdy. To na pewno da do myślenia świeżo upieczonym kierowcom.


źródło: www.regiomoto.pl

Podziel się na FB
 
© Rajdowa Szkoła Jazdy
25-620 Kielce, ul. Kolberga 4, tel: 888-111-008, 888-111-012
RAJDOWA SZKOŁA JAZDY w Kielcach: najlepsza Nauka Jazdy, egzamin WORD Kielce, kursy na Prawo Jazdy kategorii A i B, swietokrzyskie i kieleckie szkoly jazdy, prawojazdy kat. A i B na motor, motocykl, quad, 16 lat, egzaminator, prawko